Thailand









Tänkte ge Er lite resetips om Thailand, då det är många som åker dit eller kanske funderar på att åka dit. Därför hoppas jag att detta kan vara till någon nytta för Er. Jag har rest runt ganska mycket i Thailand och sett en del olika platser och här nedan följer lite tips.

Shopping
Vi kan börja i Bangkok, då jag älskar shopping är Bangkok paradiset.  Jag skulle rekommendera Pratonam, det är en jättestor och superbillig marknad som ligger ca 30 min från flygplatsen mitt i Bangkok. Det är bra att säga till taxi chauffören att ni ska dit så han hittar utan problem. På marknaden kan Ni hitta allt i  klädväg och jag rekommenderar att ni besöker den tidigt, de brukar öppna vid 8-tiden på morgonen. Det är bäst att vara där tidigt, för det blir så himla mycket folk och varmt senare på dagen. Besök inte markanden på en lördag eller söndag för då är allt kaos, ta en veckodag i stället. Jag gjorde misstaget att åka dit på en lördag, aldrig mer det kan jag lova, det var nog jag och 1000 thaisar, hu vad trångt det var. Ett bra tips på att få billigare varor är att köpa flera av samma sort helst tre eller mer då kan man få ett bättre pris fast det är superbilligt redan innan.
Jag skulle inte rekomendera så mycket shopping på  turistorterna för de höjer priserna så försök att behärska er och handla i Bangkok  istället, det kan ni tjäna på. 


Bra platser att besöka
Jag skulle säga att Phuket är bra för dem som vill ha party och håll igång. Visst är det fina stränder men väldigt mycket turister, inte det riktiga paradiset för de som vill ha lugn och ro..  Men det är min åsikt och jag tycker lika om Phi Phi Island men det kan vara för jag gillar att resa runt och se annat än turister. Jag tycker att när jag reser så vill jag se det rikiga Thailand men ett paradis i lung och  ro är Railey beach iallafall när jag var där(vilket var ett tag sedan). Det var lungt och skönt, inga bilar, inte så mycket folk och lungt. Samma sak med Rayong som var lungt och med jättefina stränder. Hua Hin är ett av min favoritställen, fina ständer, bra mat, billigt boende om man letar lite och man kan bo väldigt nära stranden utan att behöva bo på de stora hotellen. Det som kan vara lite jobbigt i Hua Hin är alla försäljare på stranden men de brukar ge sig när man varit ett tag,  de ger sig alltid på de som är blekast först  för de vet dem är ny anlända och oftar handlar  och inte prutar så mycket. Alla hästarna på stranden är också någonting som är ett minus för Hua Hin, de vill att man ska rida på men det är bara att tacka nej så ger de sig tillslut.
Men mitt absoluta favoritställe är Koh Chang(elefant ön) där jag var nyligen och är så supernöjd med den platsen. Det var lungt  och skönt, fanns lite shopping om man ville, mycket resturanger och superfint boende alldeles vid stranden.
Vi valde att bo lite längre ner på ön, inte i början och det ångrar vi inte. Vi bodde på ett hotell som heter Cocconut Beach och vi hade bungalow på stranden, 10 steg så stod vi i havet och lika många steg till poolen och restaurangen. Bättre kunde det inte bli. Vi hade barn med oss på 4 och 5 år och barnvänligt boende och allt för barnfamiljer eller för de som ville ta det lungt.  Det fanns även aktiviteter att göra som ex massage på stranden ,elefantridning i djungeln, besöka vattenfall och snorklingresor och mycket mera. Det mesta värt att se enligt mig.



Lite bra tips på vägen
Om ni reser till Koh Chang tänk på att inte låta barnen sitta direkt i sanden  för att i sanden finnns det mycket sandloppor och det blir stora fula bett som kan bli infekterade.

Om ni kan så skulle jag rekommendera att någongång åka under det Thailänska nyåret (songkran) som är den 13-15 april. Det är fest i tre dagar och man kastar vatten och smetar in varandra med puder i ansiktet, det är helt oslagbart att ha varit med om det men man får räkna med att var konstant blöt  i tre dagar. Det är extra roligt att besöka någon lite mindre stad under denna tid. Thailändarna tycker att det är extra roligt att blöta ner oss vita (farang) men vad gör det det? Är så roligt ändå och alla är glada och trevliga ,ett måste enligt mig att besöka Thailand under deras nyår.


Besök gärna landsbyggden om ni får chansen, det är något helt annat än att vara i turistorterna eller storstäderna.  Ni får se det riktiga Thailand och träffa många underbara och trevliga mäniskor det lovar jag. Bli inte förvånade om ni blir byns höjdpunkt, helst om ni är blonda, för många har aldrig sett nån vit människa och kommer gärna vilja känna på er men ta det som en komplimang då de tycker ljust är fint.


Glöm inte att pruta på det mesta, alla priser på marknaderna är kraftigt höjda när de ser turister.


Glöm inte solskyddsfaktorn, minst  50!  Skojar bara, man behöver inte ta i men var försiktiga för solen är stark. Kolla på min fina bild hihi (den bjuder jag på)



Här får ni några bra tips på billiga resebolag:

Länk: http://www.jordenresor.se
Länk: http://www.jade.se

Hoppas mina tips är till någon hjälp. Hör av er om ni undrar något eller vill veta mer. 
Jag kommer nog att göra flera inlägg om mina resor till Thailand.
Hoppas ni får en bra resa .

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0