Thailand. Bron över floden kwai / Dödens järnväg.

När vi var i Thailand sist så bestämde vi oss för att se lite turistattraktioner. Vi åkte till Kanchana Buri där den berömda bron över floden kwai ligger .Även känd efter den storslagna filmen med samma namn som 1957 vann 7 oscar. Historien om bygget av bron  under andra världskriget är grym och över 100 000 tusen man fick sätta livet till. Bron börjades byggas i juni 1942 och när det blev helt klar är svårt att säga men ca 1943 men bygget och renovering fortsatte i flera år. Järnvägen kallas även för Dödens järnväg.









Det var nog den mest hårresande tågresa jag gjort i mina dagar. Hela järnvägen är byggd i trä så det knakade och brakade hela tiden, det fanns inga fönster i tåget och massor med folk så det var toktrångt. På ena sidan var det bergvägg bara några cm från tåget och på andra sidan var det stup på flera hundra meter ner, hur läskigt som helst. Och toaletten var inte att diskutera den gick man bara inte. Ja så 3 timmar på den tågresan gör jag inte om , men för den som gillar spänning så varsegod tag gärna trippen./ L



                                          Kolla in bron längre fram bland träden. Det var riktigt läskigt att åka över den.


                                                            Inget toabesök blev det för min del.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0